08 مهر 1403
logo

مرکز تحقیقات فناوری های نوین قلب و عروق

دانشگاه علوم پزشکی تهران

آموزش چگونگی نگهداری از حیوانات آزمایشگاهی

برخی از مهم ترین عوامل مؤثر در پرورش و نگهداری حیوانات آزمایشگاهی

 

محیط

به طور کلی محیط داخل اتاق، از محیط داخل قفس باتوجه به نوع قفس، روش نگهداری در قفس، موقعیت رک ها، تعداد موش ها، نوع بستر و دفعات تعویض قفس متقاوت است. اگر چه اندازه گیری شرایط محیط کوچک امکان پذیر است، لیکن این کار جز در مواردی برای اهداف آزمایشگاهی، به ندرت انجام می شود. هنگامی که درباره کنترل و اندازه گیری متغیرهای محیطی سخن گفته می شود، منظور محیط داخل قفس می باشد.

دما و رطوبت

به طور کلی توصیه می شود، اتاق هایی که موش ها در آنها نگهداری می شوند می بایست رطوبت نسبی بین 30 تا 70 درصد داشته باشند. دلیل محکمی وجود دارد که نشان می دهد، هنگامی که موش در رطوبت نسبی بین 45 تا 60 درصد نگهداری می شود بازده بهتری خواهد داشت. اگر رطوبت در این میزان حفظ گردد، دمای محیطی ایده آل بین 68 تا 96 درجه فارنهایت (20 تا21 درجه سانتی گراد) می باشد.

تهویه

 میزان تهویه اتاق می بایست در راستای حفظ میزان مناسب اکسیژن، کاهش میزان آلوده کننده های گازی از قبیل دی اکسید کربن وآمونیاک و گرمای تولید شده توسط موش ها و لوازم داخل اتاق باشد. سرعت تهویه 10 تا 15 بار در هر ساعت برای اتاق نگهداری موش ها توصیه می گردد. هوا می بایست تازه و صاف (فیلتره) باشد تا آلوده کننده ها از محیط حذف گردند. همچنین قفس های دارای تهویه منفرد اختصاصی نیز، جهت بهبود محیط نگهداری موش، می توانند مورد استفاده قرار بگیرد

نور

 شدت نور اتاق در طی ساعت های کار، می بایست جهت کارکردن و بررسی موش برای انسان کافی بوده و خیلی زیاد نباشد، زیرا نور زیاد می تواند باعث آسیب شبکیه چشم در حیوانات آلبینو (albino) گردد. نور کمتر از 325لوکس که از یک متری بالای کف اتاق تنظیم گردیده، برای اتاق های نگهداری حیوانات آلبینو توصیه می گردد. در موش های آزمایشگاهی فتوپریود(فاصله زمانی بین روشنایی و تاریکی در یک دوره 24ساعته( بسیار مهمتر از شدت باالی نور می باشد و تأثیر اساسی بر تولید مثل دارد. فتوپریود رایج برای موش آزمایشگاهی 21:21روشنایی به تاریکی می باشد.

سرو صدا

 ثابت شده که سر و صدای بیش از 85 دسی بل، به صورت بالقوه به انسان ها و حیوانات آسیب می رساند، بنابراین شدت سر و صدا در اتاق موش ها می بایست در حد امکان پائین تر از این میزان نگهداری شود

برای کاهش صدا در اتاق موش ها موارد زیر باید رعایت گردد:

  • عایق های صوتی در ساختمان
  • جدا نمودن محل نگهداری موش از ها مکان هایی که فعالیت های پر سر و صدا در انجام می شود (مثل شستن قفس)
  • به حداقل رساندن و در صورت امکان حذف صداهای بلند و ناگهانی مربوط به ابزارهایی مثل زنگ خطر آتش نشانی و سیستم ارتباطات
مهدیه  مهرائی
نویسنده:

مهدیه مهرائی

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *