11 تیر 1403
logo

مرکز تحقیقات فناوری های نوین قلب و عروق

دانشگاه علوم پزشکی تهران

طرح های پژوهشی در حال اجرا

بررسی کارایی خمیر ونکومایسین در پیشگیری از عفونت مدیاستن در بیماران قرار گرفته تحت جراحی قلب در مرکز قلب تهران

مصوبه: دانشگاه علوم پزشکی تهران/پژوهشکده بیماریهای قلب و عروق/م ت فناوریهای نوین قلب و عروق

وضعیت: در حال اجرا

مجری: دکتر سعید داودی

مقدمه و بیان مسئله:

با وجود این که جراحی های قلبی پروسه هایی استریل محسوب می شوند اما ریسک عفونت همچنان در آن ها بالا می باشد. استرنوتومی در این جراحی های جراحی می تواند با ریسک عفونت زخم (Sternal Wound Infection) همراه باشد که این میزان در مطالعات بین ۰% تا ۸% گزارش شده اند (۱-۳)،که مرگ و میر تا ۵۰% را نیز در مطالعات در پی داشته است و منجر به هزینه های زیاد و موربیدیتی های متعدد نیز می شود (۴). مهمترین سویه های ایجاد کننده مدیاستینیت حاصل از این عفونت استافیلوکوکوس اورئوس و استافیلوکوکوس اپیدرمیس می باشد (۵). فاکتور های متعددی برای این عغونت در مطالعات آورده شده است که شامل دیابت وابسته به انسولین، چاقی و مدت زمان طولانی تر جراحی جراحی ذکر شده اند (۶). با توجه به افزایش روزافزون این موارد این نگرانی درباره افزایش بروز مدیاستینیت پس از اعمال جراحی قلب با استرنوتومی زیاد شده است. همچنین با وجود راه حل های ارائه شده در سال های مختلف هنوز بروز آن کاهش نیافته است (۷).
ونکومایسین آنتی بیوتیک باکتریوسیدال بوده که در صورت مصرف داخل وریدی دفع کلیوی دارد (۸۰-۹۰% آن) (۸). این آنتی بیوتیک در برابر استافیلوکوکوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) نیز موثر است و در جلوگیری از عفونت زخم بسیار استفاده می شود (۹). این آنتی بیوتیک به طور روتین به صورت داخل وریدی مصرف می شود. گاهی نیز جهت جلوگیری از عوارض سیستمیک مصرف ونکومایسین مانند نفروتوکسیسیته و مقاومت آنتی بیوتیکی و نیز غلظت بالاتر در محل استرنوم، در مطالعاتی به صورت موضعی بر روی لبه های زخم جراحی استفاده شده است (۱۰). اولین بار در سال ۱۹۸۹ ونکومایسین موضعی در محل استرنوم مورد استفاده قرار گرفت (۱۱). مطالعات انجام گرفته جهت بررسی اثربخشی ونکومایسین موضعی در زخم استرنوتومی نتایج متفاوتی در پی داشته است. در برخی مطالعات کارآزمایی بالینی تصادفی شده این مداخله تفاوت معناداری با گروه کنترل نداشته است (۱۰) در حالی که برخی دیگر نشان از کارایی آن در پیشگیری از مدیاستینیت می باشد (۱۱).

با توجه به اهمیت بالینی مدیاستینیت و عفونت ناحیه زخم پس از اعمال جراحی قلبی در مرگ و میر و موربیدیتی های حاصل از آن و نیز افزایش طول مدت درمان و هزینه های سیستم بهداشت و درمان و همچنین نتایج متفاوت در مطالعات متفاوت درباره اثربخشی ونکومایسین موضعی در محل استرنوتومی، این مطالعه جهت بررسی اثر ونکومایسین موضعی در بیماران تحت اعمال جراحی قلبی در مرکز قلب تهران انجام می شود.

مهدیه  مهرائی
تهیه کننده:

مهدیه مهرائی